SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.19 issue1Pedagogy Postgraduate Studies at the Autonomous National University of Mexico: Multirreference training of teachers and doctors in pedagogyTeachers of earth, chalk and blood: Emergent educational issues and conditions of teachers in contemporary politics. Elementary level, Rosario, Argentina, 2013 author indexsubject indexarticles search
Home Pagealphabetic serial listing  

Services on Demand

Journal

Article

Indicators

  • Have no cited articlesCited by SciELO

Related links

  • Have no similar articlesSimilars in SciELO

Share


Praxis educativa

Print version ISSN 0328-9702

Abstract

NOSEI, Cristina. A la búsqueda del sujeto perdido. Prax. educ. [online]. 2015, vol.19, n.1, pp.39-51. ISSN 0328-9702.

En Cartas a una Profesora los alumnos de Barbiana denuncian las pérdidas de la escuela. A juzgar por los registros oficiales, hoy, en virtud de la extensión de la escolaridad obligatoria, la escuela no los ‘pierde’ y publicita altos índices de retención escolar. Pero, lamentablemente, retención, no es sinónimo de aprendizaje y por ende de inclusión. Los alumnos de Barbiana avizoraron el peligro cuando advirtieron la situación de los ‘alumnos perdidos en las aulas’ como antesala trágica del abandono definitivo. La responsabilidad académica y política que nos corresponde como formadores de profesores nos impele a abordar la cuestión y proponer acciones que contribuyan a la construcción de docentes comprometidos con una educación que posibilite una inclusión genuina, en particular de los sectores históricamente marginalizados del espacio escolar.

Keywords : Obligatoriedad escolar; Retención; Inclusión; Formación docente.

        · abstract in English     · text in Spanish     · Spanish ( pdf )

 

Creative Commons License All the contents of this journal, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Commons Attribution License