SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 issueESPScience rationality and inference: An insight from cognitive psychologySubjective and objective causality in science: A topic for Attribution theory? author indexsubject indexarticles search
Home Pagealphabetic serial listing  

Services on Demand

Journal

Article

Indicators

  • Have no cited articlesCited by SciELO

Related links

  • Have no similar articlesSimilars in SciELO

Share


Interdisciplinaria

On-line version ISSN 1668-7027

Abstract

NARVAJA, Pablo  and  JAROSLAVSKY, María Carolina. Metacognition and the acquisition of knowledge processes underlying science. Interdisciplinaria [online]. 2004, n.esp, pp.143-147. ISSN 1668-7027.

Flavell (1976) definió el concepto de metacognición utilizando dos enfoques diferentes para dicho término: uno se relaciona con el conocimiento sobre el conocimiento personal de uno mismo y el otro se refiere al control que la persona tiene sobre su propia cognición. En epistemología, la reflexión sobre la validez del conocimiento de las teorías científicas genera criterios para reconocer la calidad científica del conocimiento y distinguirlo de otras formas de conocimiento (Klimovsky, 1990). La metateoría controla la actividad intelectual en los distintos campos disciplinarios. La metacognición y la metateoría conducen a la optimización de los procesos del pensamiento, como también al logro de un conocimiento epistemológicamente válido.

Keywords : Cognición; metacognición; teoría; metateoría.

        · abstract in English     · text in English     · English ( pdf )

 

Creative Commons License All the contents of this journal, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Commons Attribution License