SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.23 issue2Between Theory and Practice: San Juan’s Common Schools and their Articulation with National Regulations at the Dawn of the Educational SystemAn approach to rural schools: The “great forgotten” of the Argentine public education system, 1882-1960 author indexsubject indexarticles search
Home Pagealphabetic serial listing  

Services on Demand

Journal

Article

Indicators

  • Have no cited articlesCited by SciELO

Related links

  • Have no similar articlesSimilars in SciELO

Share


Estudios de filosofía práctica e historia de las ideas

On-line version ISSN 1851-9490

Abstract

CRUZ, Gustavo R.. El tiempo de la crítica a La Revolución India: Desplazamientos a los 50 años de su primera edición. Estud. filos. práct. hist. ideas [online]. 2021, vol.23, n.2, pp.1-13. ISSN 1851-9490.

Me propongo brindar una panorámica sobre la recepción en los años recientes de la obra La revolución india (1970) del quechuaymara Fausto Reinaga (1906-1994), a los cincuenta años de su primera edición. Sostengo que estamos en el tiempo de la crítica a La revolución india, obra cumbre del indianismo político, realizada ahora desde posiciones neo-indianistas y nacionalistas aymaras. Esto muestra, a su vez, que dicha obra posee una hondura aun insuperable. El artículo se organiza en tres puntos: a) lecturas académicas de La revolución india, b) ejes de la discusión actual sobre La revolución india: neo-indianistas y nacionalistas aymaras y c) desplazamientos en la crítica de La revolución india.

Keywords : Indianismo; Neo-Indianismo; Revolución; Desplazamientos Ideológicos.

        · abstract in English     · text in Spanish     · Spanish ( pdf )

 

Creative Commons License All the contents of this journal, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Commons Attribution License