SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.34 issue1Opportunities provided by the Physics initial teacher training curriculum to strengthen the pedagogical knowledge contentNoether's theorem: from content to form. Essay on the application of a cognitive semiotic theory of learning to a didactic proposal author indexsubject indexarticles search
Home Pagealphabetic serial listing  

Services on Demand

Journal

Article

Indicators

  • Have no cited articlesCited by SciELO

Related links

  • Have no similar articlesSimilars in SciELO

Share


Revista de enseñanza de la física

Print version ISSN 0326-7091On-line version ISSN 2250-6101

Abstract

IPARRAGUIRRE, Lorenzo M.. Los agujeros negros y el congelamiento del tiempo. Rev. enseñ. fís. [online]. 2022, vol.34, n.1, pp.51-60. ISSN 0326-7091.  http://dx.doi.org/10.55767/2451.6007.v34.n1.37943.

En este trabajo se exploran algunos aspectos muy curiosos y poco divulgados de la hipotética caída radial de una partícula material en uno de estos objetos, poniéndolos al alcance de profesores de Física con los conocimientos elementales de Relatividad Especial correspondientes su formación estándar. Para ello se presentan los conceptos necesarios, se muestra cómo operar y razonar con ellos, y se ejemplifica con unos cálculos básicos que permiten anclar los conceptos en objetos concretos.

Keywords : Relatividad; Agujero negro; Geodésicas; Gravitación; Espacio tiempo curvo.

        · abstract in English     · text in Spanish     · Spanish ( pdf )