SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.34 número1Entre la racionalización y la humanización. Tres narrativas sobre emociones para la tarea docenteEmocionalización de la educación y radicalización de la derecha neoliberal: la imposición de un nuevo deber ser docente índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

  • No hay articulos citadosCitado por SciELO

Links relacionados

  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO

Compartir


Espacios en blanco. Serie indagaciones

versión impresa ISSN 1515-9485versión On-line ISSN 2313-9927

Resumen

ABRAMOWSKI, Ana. Los afectos y las emociones en el campo educativo. Más allá de las “pedagogías de”. Espac. blanco, Ser. indagaciones [online]. 2024, vol.34, n.1, pp.31-47. ISSN 1515-9485.  http://dx.doi.org/https://doi.org/10.37177/unicen/eb34-391.

In the last twenty years, the studies on affects and emotions have gained strength in the social sciences and humanities. This occurs within the context of the so-called “emotional boom” that, in the educational field, leads to associating “good” pedagogy with that which “deals” with affects and emotions. This article explores how some concepts produced from the socio-anthropological perspectives of emotions and from the affect theory are being used in the educational field. The focus is on investigating what happens when conceptualizations about affects and emotions are read through the prism of educational concerns. After reviewing the most salient points of these theoretical approaches and reviewing some criticisms formulated towards them, reflections are proposed on the possibility of formulating “pedagogies of” affects and emotions.

Palabras clave : affect; emotion; pedagogy; affect theory; sociology of emotions.

        · resumen en Español     · texto en Español