SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.20 número1Conectar Igualdad: O la irrupción de las netbooks en la escuelaMediatización: La lógica mediática de las dinámicas cambiantes de la interacción social índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

  • No hay articulos citadosCitado por SciELO

Links relacionados

  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO

Compartir


La trama de la comunicación

versión impresa ISSN 1668-5628

Resumen

ZAROWSKY, Mariano. De Los Libros a Comunicación y cultura: Praxis editorialista y proyecto intelectual en el itinerario de Héctor Schmucler. Trama comun. [online]. 2016, vol.20, n.1, pp.217-233. ISSN 1668-5628.

The present article attempts to reconstruct some of the key moments in Héctor Schmucler's intellectual life. Studying Schmucler activity will help us to productively highlight the way in which Argentine communication and culture studies are contained within a political-cultural framework, from which it acquires autonomy as an independent knowledge corpus. Schmucler's work, specially his publishing praxis, featuring the magazines Pasado y presente (1963-1965), Los libros (founded and headed by Schmucler between 1969 and 1972),and Comunicación y cultura (1973-1985), offers a privileged outlook on this multi-sided process. This article attempts to approach the encounter between discourses and knowledge corpora, as well as between intellectual and political-cultural traditions, that Argentine communication and culture studies emerge from, in order to gain an insight on the social production conditions of sociologically-based knowledge. Furthermore, Schmucler's history is a suggestive way of approaching broader political and political movements.

Palabras clave : Communication studies; Intellectuals; Culture; Politics; Héctor Schmucler.

        · resumen en Español     · texto en Español     · Español ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons