SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.21 número1Las rutas de la identidad trazadas por la ideologíaDe víctimas a victimarios: Sobre la racionalidad mediática-penal índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

  • No hay articulos citadosCitado por SciELO

Links relacionados

  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO

Compartir


La trama de la comunicación

versión impresa ISSN 1668-5628

Resumen

KRATJE, Julia. El cine como transgresión: Deseo, política y feminismo en Camila (María Luisa Bemberg, 1984). Trama comun. [online]. 2017, vol.21, n.1, pp.29-43. ISSN 1668-5628.

The general objective of this article is to analyze María Luisa Bemberg’s Camila (1984), a fundamental film about the relationship between cinema and feminism in Argentina. The specific objective is to investigate the construction of the figure of modern woman as a desiring subject in the adaptation of nineteenth-century history to the film, whose transposition refers to events of 1847, at the time of the government of Juan Manuel de Rosas (1835-1852). The hypothesis that guides the work is that the link between desire and politics is expressed in a feminist cinematographic form, oriented by a critical revision of the historical drama. With this purpose, I am interested in investigating the film from the horizon of emancipation opened by the women's movement and the cinematographic culture connected with the "second wave".

Palabras clave : Argentine cinema; María Luisa Bemberg; Camila O’Gorman; Eroticism; Synesthesia; Feminist perspective.

        · resumen en Español     · texto en Español     · Español ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons