SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 número57América monstruosa. Esbozos para pensar la (de)formación de la alteridadDe ollas y fogones: La producción sociocultural del patrimonio y sus performatividades. Un abordaje de caso en la provincia de Buenos Aires, Argentina índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

  • No hay articulos citadosCitado por SciELO

Links relacionados

  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO

Compartir


Cuadernos de la Facultad de Humanidades y Ciencias Sociales. Universidad Nacional de Jujuy

versión On-line ISSN 1668-8104

Resumen

CRAVINO, María Cristina  y  BACHILLER, Santiago. Social representation and stigmatization of popular settlements in Buenos Aires and Comodoro Rivadavia. Cuad. Fac. Humanid. Cienc. Soc., Univ. Nac. Jujuy [online]. 2020, n.57, pp.41-72. ISSN 1668-8104.

The purpose of this article is to make a comparison about the dominant socio-spatial representations (urban or geographic imaginaries) related to the popular settlements (shantytowns and settlements) of two Argentine cities of different sizes: the Metropolitan Area of Buenos Aires (AMBA) and Comodoro Rivadavia. In the AMBA, a moral reading prevailed over the popular settlements. On the contrary, in Comodoro Rivadavia urban degradation is an imaginary that has less relevance in social representations. Unlike the AMBA, in Comodoro, the perception of the territory is not based on a dualism that opposes a center (morally valued) to a periphery. In this way, we find that stigmas are spatialized differently due to factors such as the type of historical construction, the role of the media and the state interventions

Palabras clave : Urban imaginaries; urban configuration; Metropolitan Area of Buenos Aires; Comodoro Rivadavia.

        · resumen en Español     · texto en Español     · Español ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons