SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 número47La construcción de "aprendices de lengua inglesa" (ELL): Un análisis de procesos de registro y efectos de Estado en la escolarización de estudiantes migrantes multilingüesDe saberes, pasiones y repugnancias: Reflexiones en torno a algunas tensiones culturales en la implementación de la educación sexual integral en escuelas católicas en la ciudad de La Plata índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

  • No hay articulos citadosCitado por SciELO

Links relacionados

  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO

Compartir


Cuadernos de antropología social

versión On-line ISSN 1850-275X

Resumen

OSSOLA, María Macarena. Uses and Resignifications of Wichí and Spanish languages among Bilingual Undergraduate Youth (Salta, Argentina). Cuad. antropol. soc. [online]. 2018, n.47, pp.55-69. ISSN 1850-275X.

This paper presents the results of an anthropological investigation analyzing the use of Wichí and Spanish language among Wichí undergraduate university students in the province of Salta (Argentina). This study is based on the analysis of the Wichí undergraduates’ school trajectories, reconstructed from in-depth interviews where their linguistic experiences in formal education contexts are weighed. The relevance of this research is justified by the particular situation of the Wichí people: they present the lowest levels of schooling among the indigenous peoples of Argentina, and show the greatest vitality in the use of the indigenous language. In conclusion, the strengthening of their skills in the written use of both languages is linked to the redefinition of their intra and inter-ethnic ties.

Palabras clave : Indigenous people; Wichí youth; Languages usage; Schooling trajectories; University.

        · resumen en Español | Portugués     · texto en Español     · Español ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons