SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.8 número2Aprendizaje Significativo Crítico a través de la proposición explicativa de analogías con el uso del Modelo Didáctico Analógico (MDA)Los modelos didácticos en la formación de los futuros profesores de química y física en la región norte del estado de Río de Janeiro: similitudes y diferencias entre los conceptos y la formación índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

  • No hay articulos citadosCitado por SciELO

Links relacionados

  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO

Compartir


Revista electrónica de investigación en educación en ciencias

versión On-line ISSN 1850-6666

Resumen

MAZZITELLI, Claudia Alejandra; MATURANO, Carla Inés  y  MACIAS, Ascensión. Strategic difficulties in reading comprehension by students of Natural Sciences. Rev. electrón. investig. educ. cienc. [online]. 2013, vol.8, n.2, pp.33-48. ISSN 1850-6666.

In this investigation we studied the level of reading comprehension of a text on heat and its spread by secondary school students. We designed a test that includes two tasks in which students had to: elaborate a graphic organizer and write the main idea. In the first task, we evaluated how the reader represents the ideas of the text and the relations that he makes related to the textual superstructure. By means of the main idea we examined if the reader can identify the macrostructure. The results indicate that the difficulties go beyond the lexical, internal structure and textual superstructure fields to move to a strategic level where the students´ main difficulties are selecting, relating, reformulating and summarizing to get a coherent production.

Palabras clave : Reading comprehension; Science texts; Graphic organizer; Main idea.

        · resumen en Español | Portugués | Francés     · texto en Español     · Español ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons