SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.15 número2El Esquema del Cálculo Diferencial e Integral para ser enseñado en simultáneoAnálisis de la ontología de un concepto relativista: Inducción Electromagnética índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

  • No hay articulos citadosCitado por SciELO

Links relacionados

  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO

Compartir


Revista electrónica de investigación en educación en ciencias

versión On-line ISSN 1850-6666

Resumen

GARCIA-GARCIA, Jaime I.; FERNANDEZ CORONADO, Nicolás A.; ARREDONDO, Elizabeth H.  y  DIAZ-LEVICOY, Danilo. Niveles de razonamiento estadístico de profesores de matemáticas sobre variabilidad. Rev. electrón. investig. educ. cienc. [online]. 2020, vol.15, n.2, pp.27-37. ISSN 1850-6666.

This article analyzes the level of statistical reasoning about variability that mathematics teachers show when solving prediction tasks registered in binomial problems, before and after taking part of computational simulation activities. The research method corresponds to a case study, in which seven in-service teachers participated. To collect the data, two questionnaires were used that served as pre and post in each phase of the study. The teachers' responses were analyzed considering four levels of statistical reasoning established from the SOLO taxonomy: prestructural, unistructural, multistructural and relational. The answers to the previous questionnaire indicate a predominance of the prestructural level, by not fulfilling the requirements of the task; after the simulation activities, an increase in the level of reasoning was evident in the teachers' responses, classifying them as multistructural and relational, by considering the variability in the prediction tasks.

Palabras clave : Statistical reasoning; In-service teachers; Binomial distribution; Prediction; Computational simulation.

        · resumen en Español | Francés     · texto en Español     · Español ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons