SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 número14La tecnología como apoyo a la presencialidad: Un caso de éxito de la FRReVideojuego para el repaso de fracciones "Tséem Took y la princesa de Uxmal Versión 1.1" índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

  • No hay articulos citadosCitado por SciELO

Links relacionados

  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO

Compartir


Revista Iberoamericana de Tecnología en Educación y Educación en Tecnología

versión impresa ISSN 1851-0086versión On-line ISSN 1850-9959

Resumen

HERRERA, Alexander; RODRIGUEZ, Darío  y  GARCIA-MARTINEZ, Ramón. Topologías de Interacción para Espacios Virtuales de Trabajo Colaborativo. Rev. iberoam. tecnol. educ. educ. tecnol. [online]. 2014, n.14, pp.74-86. ISSN 1851-0086.

In the context of collaborative work systems mediated by technology, a group can be seen as a set of individuals that interact directly or through shared artifacts and who perceive themselves as a group. In large part, these perceptions are achieved through awareness mechanisms. Several authors have tried to formalize various concepts related to awareness by proposing taxonomies, theories or frameworks. Several of these formalisms imply that all participants need information of awareness about other members, all the time, yet we know that some participants need more awareness than others depending on their roles and group structure which is participating. This paper proposes topologies group interactions for virtual collaborative workspaces and associated with these roles.

Palabras clave : Awareness; Virtual spaces for collaborative work; CSCW; Roles; Topologies.

        · resumen en Español     · texto en Español

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons