SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.43 número1Mucho más que una elección.Pueblos indígenas y enseñanza de la historia en perspectiva intercultural en escuelas secundarias del sur bonaerense (Argentina) índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

  • No hay articulos citadosCitado por SciELO

Links relacionados

  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO

Compartir


Runa

versión On-line ISSN 1851-9628

Resumen

BEIRAS DEL CARRIL, Victoria. Young Qom in Greater Buenos Aires:. Runa [online]. 2022, vol.43, n.1, pp.113-133.  Epub 04-Feb-2022. ISSN 1851-9628.  http://dx.doi.org/10.34096/runa.v43i1.10029.

In this work we observe the use, diffusion and senses built on the Qom language and the written word through the social media of a “rap originario” band of young Qom from Greater Buenos Aires. We are interested in analyzing how their linguistic repertoire is put into play and how this use contributes to the visibility of the indigenous language and challenges the pre-eminence of the monolingual and the hegemonic official languages. Likewise, we explore this speech performed for greater audiences considering how young people take ownership of global trends and link them with local ones in innovative ways.

Palabras clave : Youth; Qom language; Linguistic repertoire; Social media; Rap.

        · resumen en Español | Portugués     · texto en Español     · Español ( pdf )