SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.7 número3Diseño y análisis preliminar de un instrumento para evaluar relaciones conceptuales taxonómicas en población clínica hispanoparlantePerfiles básicos del humano compañero del perro: Una revisión teórica en antrozoología guiada por el enfoque multimodal índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

  • No hay articulos citadosCitado por SciELO

Links relacionados

Compartir


Revista Argentina de Ciencias del Comportamiento

versión On-line ISSN 1852-4206

Resumen

SOTELO, María Inés  y  MUZIO, Rubén Néstor. Aprendizaje espacial y geometría. Los anfibios en la evolución de los sistemas cognitivos cerebrales. Rev Arg Cs Comp. [online]. 2015, vol.7, n.3, pp.64-78. ISSN 1852-4206.

Spatial Learning and Geometry. Amphibians in the Evolution of the Brain Cognitive Systems. This article presents a comparative review of the works that have studied the spatial learning in vertebrates using geometry information and visual cues from the environment. We describe experiments conducted in our laboratory showing spatial navigation learning in amphibians and their dependence on a functional medial pallium (homologous area to the mammalian hippocampus). The results indicate that these animals use both the information provided by the geometry as visual cues, but when both types of reference are presented in conflict they prefer geometry to orient (as results found in amniotes). Broadly, these findings suggest that the ability to orient in space is a characteristic evolutionarily preserved and support the idea that the role of the hippocampus in spatial cognition precedes the evolution of fully terrestrial vertebrates.

Palabras clave : learning and geometry; Amphibians; Medial pallium; Hippocampus; Evolution of brain cognitive systems.

        · resumen en Español     · texto en Español

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons