SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 número33La epistemología racionalista crítica de Popper y la epistemología del sur de Boaventura de Souza Santos: Comparación crítica índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

  • No hay articulos citadosCitado por SciELO

Links relacionados

  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO

Compartir


Papeles de trabajo - Centro de Estudios Interdisciplinarios en Etnolingüística y Antropología Socio-Cultural

versión On-line ISSN 1852-4508

Resumen

VILLALOBOS MARTINEZ, Alejandro; SANHUEZA HENRIQUEZ, Susan  y  NORAMBUENA CARRASCO, Carmen. Migración y territorialidad: aportes para la construcción de modelos educativos interculturales. Pap. trab. - Cent. Estud. Interdiscip. Etnolingüíst. Antropol. Soc. [online]. 2017, n.33, pp.92-109. ISSN 1852-4508.

This article aims to examine some theoretical and conceptual aspects of the idea of ​​territory and territoriality in relation to the issue of migration as a multicausal phenomenon, oriented to see how territories are prepared educationally in the face of these migratory processes. We focus on analyzing some socio-demographic characteristics of the Maule region in Chile, an agro-industrial region with little economic development at the national level, but an alternative for the migrant population that perceives opportunities for integration in Chile. Clearly, it is education, in societies like ours, the indispensable instrument for the construction of more inclusive and supportive societies. The final reflections aim to contribute with orientations for the construction of intercultural educational models, in a context of recognition of the conventions and treaties that safeguard Human Rights and especially the rights of children.

Palabras clave : Migration; Intercultural; Territoriality; Education; Guettos.

        · resumen en Español | Francés     · texto en Español     · Español ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons