SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.22 número2A cincuenta años de Las venas abiertas de América Latina. Un análisis del estilo y la estrategia de escritura de Eduardo Galeano índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

  • No hay articulos citadosCitado por SciELO

Links relacionados

  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO

Compartir


Cuadernos del CILHA

versión On-line ISSN 1852-9615

Resumen

SALINAS, Pablo. The apocaliptic and post-apocaliptic city, from Las malas intenciones to Maruja en el infierno. Cuad. CILHA [online]. 2021, vol.22, n.2, pp.1-24. ISSN 1852-9615.  http://dx.doi.org/10.48162/rev.34.019.

In this paper I explain how the prominence of female characters in the Peruvian films Las malas intenciones (Rosario García Montero, 2011) y Maruja en el infierno (Francisco Lombardi, 1983) deploys an alternative gaze to the urban society of the eighties, devastated due to the failure of national projects that never renounced their colonial legacy. While the first film portrays a decadent society, besieged by an insurrection that, from the surrounding areas of the city, breaks into the domestic space of the family, the second film shows the devastation as a fait accompli where the survivors unleash their brutal passions and ambitions. Lima, siege of unsuccessful industrialization projects, transitions from the apocalyptic views of Cayetana in Las Malas intenciones, to the post-apocalyptic environment in Maruja en el infierno, where Maruja struggles to survive.

Palabras clave : Post-apocaliptic city; Peruvian film; Maruja en el infierno; Las malas intenciones.

        · resumen en Español     · texto en Español     · Español ( pdf )