SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 número43Subjetividad en la didáctica de las carreras proyectuales: Grupos de aprendizaje; evaluaciónEl Diseño de experiencias significativas en entornos de aprendizaje índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

  • No hay articulos citadosCitado por SciELO

Links relacionados

  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO

Compartir


Cuadernos del Centro de Estudios en Diseño y Comunicación. Ensayos

versión On-line ISSN 1853-3523

Resumen

CUELLAR TORRES, Tatiana. Cartografía del papel de los artefactos en la subjetividad infantil: Un caso sobre la implementación de artefactos en educación de la primera infancia. Cuad. Cent. Estud. Diseño Comun., Ens. [online]. 2013, n.43, pp.231-245. ISSN 1853-3523.

The paper approaches the process of construction of the subjectivity in children, where the symbolic, the real and imaginary, are the subject-object relationship. In this building process, physical and social objects are relevant, because the interaction with them, gives the child ideas about its uses, the shape of their signs and their meaning. The construction of subjectivity is embodied by the children through play, individual and collective discourse, verbal and nonverbal, promoting internalization, meaning and reading non-verbal expressions in other children, to support the construction of the self. From this perspective, claims to be defended is that the subject is changing and the need to review the actual context of childhood that is constructed through everyday experiences and expressions of children in a given space. Therefore, this text will find a map on the role of educational materials (devices) in the child's subjectivity; transferring the production of objects, to think the path of individual students through their collective accents.

Palabras clave : Design; Devices; Education; Early childhood; Subjectivity.

        · resumen en Español | Portugués     · texto en Español     · Español ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons