SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 número77Brechas y etnicidad. Personajes judíos violentos en películas de Argentina, Uruguay y VenezuelaLeyendo la realidad desde el cine. Imagen femenina y juventud en los últimos films de Pedro Almodóvar índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

  • No hay articulos citadosCitado por SciELO

Links relacionados

  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO

Compartir


Cuadernos del Centro de Estudios en Diseño y Comunicación. Ensayos

versión On-line ISSN 1853-3523

Resumen

RODRIGUEZ, Alejandra F.. ¿Dónde está el sujeto?: problemas de representación de los pueblos originarios en el cine. Cuad. Cent. Estud. Diseñ. Comun., Ensayos [online]. 2019, n.77, pp.28-43. ISSN 1853-3523.  http://dx.doi.org/10.18682/cdc.v77i77.1001.

In the representation of the past, whether as drama or as a document, the films turn to archive, they use a pictorial, documentary or material source, because they there is where they find an intrinsic power of legitimation, beyond the possible subsequent use of these sources. The paper proposes the analysis of two recent documentaries that address the problem of the so-called Conquest of the Desert: “El pais del Diablo” by Andrés Di Tella (2008) and “Tierra Adentro” by Ulises de la Orden (2011). Some hypotheses are raised about how the cinema of historical theme builds the credible, what place the archive has in that construction and what type of use is made of the documentary and iconographic sources, and, mainly, of the oral testimonies in said representations. An attempt is made to account for some text-context relationships, as well as to inquire about the notions about the history that both films are filming.

Palabras clave : cinema; Argentine history; indigenous communities; documentaries; cultural analysis.

        · resumen en Español | Portugués     · texto en Español     · Español ( pdf )