SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 número95Las Quintralas audiovisuales, Melodrama, época, romance y el diabloLa representación de la paternidad en series de televisión chilenas del siglo XXI índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

  • No hay articulos citadosCitado por SciELO

Links relacionados

  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO

Compartir


Cuadernos del Centro de Estudios en Diseño y Comunicación. Ensayos

versión On-line ISSN 1853-3523

Resumen

DONOSO PINTO, Catalina. Ni documento ni fabulación: límites de la representación, archivo y uso del recurso audiovisual en cuatro montajes chilenos dirigidos por mujeres. Cuad. Cent. Estud. Diseñ. Comun., Ensayos [online]. 2021, n.95, pp.38-50.  Epub 30-Ago-2021. ISSN 1853-3523.  http://dx.doi.org/10.18682/cdc.vi95.3907.

Having in mind that theater and cinema have been related since the very origin of the latter, this article examines the associations between theatrical and cinematic staging in four Chilean plays where female directors are on charge: Cristo (2008), directed by Manuela Infante, Galvarino (2012), directed by Paula González, El año en que nací (2012), directed by Lola Arias and Especulaciones sobre lo humano (2017), directed by Ana Harcha. The analysis will be developed from the perspective of different authors that have addressed the intermediality of cinema and theater questioning the specificity of those languages and emphasizing its interrelation. The article will also consider other theoretical approaches coming from film theory that contribute to examine the relevance of technological images recorded and exhibited on stage.

Palabras clave : Cinema-theater intermediality; contemporary chilean theatre; female chilean directors..

        · resumen en Español | Portugués     · texto en Español     · Español ( pdf )