SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 número127La trama en el espacio tridimensional. La aplicación de un recurso gráfico complementario en el nuevo edificio de la Fondation Louis VuittonEl arte visual en las tapas de las revistas Vogue y Harper´s Bazaar del período de entreguerras índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

  • No hay articulos citadosCitado por SciELO

Links relacionados

  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO

Compartir


Cuadernos del Centro de Estudios en Diseño y Comunicación. Ensayos

versión On-line ISSN 1853-3523

Resumen

MAHIR, Zineb El Habchi  y  CASTILLO, Graciela Padilla. Futbolistas de élite como instagrammers de moda: Ronaldo y Messi. Cuad. Cent. Estud. Diseñ. Comun., Ensayos [online]. 2024, n.127, pp.166-180.  Epub 11-Nov-2023. ISSN 1853-3523.  http://dx.doi.org/10.18682/cdc.vi127.4589.

Instagram is a fashion showcase with more than 1 billion users. This work investigates the accounts of Cristiano Ronaldo and Lionel Messi, as two of the influencers with the most followers on Instagram. Their activity in the social network of photographs is analyzed quantitatively and qualitatively, during a calendar year, from July 2019 to July 2020. It is concluded that promotional publications do not exceed 30% of total publications; only 3% of the followers give a like; less than 1% comment; and photo posts still prevail over video posts, although Instagram offers several formats (short videos, IGTV, reels and featured stories).

Palabras clave : Instagram; influencers; fashion; sport; football; Ronaldo; Messi; social networks; advertising; images..

        · resumen en Español | Portugués     · texto en Español     · Español ( pdf )