SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.2 número13MIRADAS A LAS ALTERNATIVAS EDUCATIVAS AL FRACASO ESCOLAR: POLÍTICAS, EXPERIENCIAS, CONCEPTUALIZACIONES Y ESTUDIO DE CASO A INICIOS DEL SXXICUANDO CAEN LAS DIFERENCIAS ENTRE GRANDES Y CHICOS índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

  • No hay articulos citadosCitado por SciELO

Links relacionados

  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO

Compartir


Revista de la Escuela de Ciencias de la Educación

versión impresa ISSN 1851-6297versión On-line ISSN 2362-3349

Resumen

SALERNO, Nancy. LA COMUNICACIÓN SINDICAL A TRAVÉS DE LA REVISTA QUIMÁN DE LA UNIÓN DE TRABAJADORES DE LA EDUCACIÓN DE RÍO NEGRO –UNTER– (FINES DE LA DÉCADA DEL 80). Rev. Esc. Cienc. Educ. [online]. 2018, vol.2, n.13, pp.143-159. ISSN 1851-6297.

This paper is an approximation to the study of union-pedagogical communication through the written union press of the Union of Workers of the Education of Rio Negro (UnTER). The analysis of the discourse will focus on the magazines Quimán, published regularly during the triennium 1987-1989. The relevance of this type of press is examined in the face of a process of educational decentralization with various mechanisms of control and reopening during governments of radical descent at both the provincial and national levels. This was the shape of an educational and country model with neoconservative and liberal dyes that reached its full consolidation in the 1990s. For this reason, the intense resistance and the teacher struggle in this brief temporary tour under a guild agglutinated around an opposition front: the fear of the decentralization and the state of its obligation before public education.

Palabras clave : Guild Press; Educational Decentralization; Resistance; Teacher Struggle.

        · resumen en Español     · texto en Español     · Español ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons