SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.83 suppl.2Percepción de la ansiedad y de las dificultades de aprendizaje según los criterios de la familia y de los profesores de niños con Trastorno por Déficit de Atención e HiperactividadFactores asociados a la adherencia al tratamiento farmacológico del trastorno por déficit de atención e hiperactividad (TDAH): revisión preliminar índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

  • No hay articulos citadosCitado por SciELO

Links relacionados

  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO

Compartir


Medicina (Buenos Aires)

versión impresa ISSN 0025-7680versión On-line ISSN 1669-9106

Resumen

SANCHEZ-CARMONA, Alberto J. et al. The impact of ADHD on reading. Medicina (B. Aires) [online]. 2023, vol.83, suppl.2, pp.22-26. ISSN 0025-7680.

Beyond the frequent coexistence of attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) and reading dis order (dyslexia), the present review aims to examine the available empirical evidence on how ADHD negatively impacts on learning to read. Existing data suggest that the presence of the disorder (especially inattention symp toms), may affect i) the correct acquisition of reading, either directly or through its influence on the precursors to reading; ii) decoding skills themselves (reading accuracy and fluency), both directly and indirectly through its influence on cognitive processes such as distractibility or executive functions; and iii) reading comprehension, probably indirectly through the executive and verbal memory difficulties characteristic of ADHD. These findings have important implications for better characterizing and intervening on reading difficulties in ADHD, whether clinical or subclinical.

Palabras clave : ADHD; Reading; Inattention symptoms; Memory; Executive functions; Fluency.

        · resumen en Español     · texto en Español     · Español ( pdf )