SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.20 número1Derechos humanos en los lineamientos curriculares referidos a la formación ciudadanaAprender desde la organización: Prácticas formativas de niños y niñas en una organización social índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

  • No hay articulos citadosCitado por SciELO

Links relacionados

  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO

Compartir


Praxis educativa

versión On-line ISSN 0328-9702

Resumen

KAPLAN, Carina V.  y  SILVA, Verónica S.. Respect and civilizing processes: Socio-psychic overlap of emotions. Prax. educ. [online]. 2016, vol.20, n.1, pp.28-36. ISSN 0328-9702.  http://dx.doi.org/10.19137/praxiseducativa-2016-200103.

In this paper we present a set of approaches on the phenomenon of respect in its socio-psychic dimension, in order to achieve a deeper understanding of the emotional structure that adolescents construct in the school life dimension. Our fundamental premise is that in our capitalist societies respect is a scarce symbolic asset. Consideration for others is the result of a complex and arduous civilizing process. The fear of losing reputation or social esteem and personal degradation stands as a regulator of behavior and as an effective mechanism of control and self-control of emotions. Social arragements determine and stipulate specific modes of linking through mutual respect as part of an emotional and historical sociocultural configuration matrix.

Palabras clave : Respect; Emotional structure; Adolescents students; Figurational sociology.

        · resumen en Español     · texto en Español

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons