SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 número16Diálogo del rebusque: una mirada circunfleja de Latinoamérica índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

  • No hay articulos citadosCitado por SciELO

Links relacionados

  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO

Compartir


Cuadernos de la Facultad de Humanidades y Ciencias Sociales. Universidad Nacional de Jujuy

versión On-line ISSN 1668-8104

Resumen

BALESTRINO, Graciela. Buero Vallejo: theory of the historical theater. Cuad. Fac. Humanid. Cienc. Soc., Univ. Nac. Jujuy [online]. 2001, n.16, pp.09-16. ISSN 1668-8104.

We intend to present an advance report of the Research Project N. 593 of Consejo de Investigación de la Universidad Nacional de Salta, Theoretical metatext in the Spanish contemporary playwriting. (Antonio Buero Vallejo, Alfonso Sastre, José Sanchis Sinisterra). To this end we will carry out a reading of the theoretical metatext inferred from Buero's dramatic writing recognized as historical theater, focusing on two kinds of questions: 1) the configuration of Buero's discoursive model, considering establish the changes brought about when the historical episode is modified (Un soñador para un pueblo in fantasy (Las Meninas, El sueño de la razón, La detonación...). 2) Relations between this model and the canons present in the Spanish discoursive corpus (tragedy, farce, allegory, esperpento). The analysis of the two intrametatextual axes and their comparison with the playwright's explicit metatexts permit us to design Buero Vallejo's theory on the historical theater. In addition to this, and this fact is not less important than the previously mentioned, the theory constitutes a worthwhile contribution for the comparative study of the wide-ranging Latin American historical theater.

        · resumen en Español     · texto en Español     · Español ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons