SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 número25Aprendizaje y Memoria Organizacional: ¿Cuál es el perfil de la producción científica internacional y qué se ha investigado en las organizaciones públicas?Os desafios da administração em instituições públicas promotoras da política cultural: os dilemas do centro cultural teatro guaíra do Estado do Paraná sob o olhar da pesquisa ação índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

  • No hay articulos citadosCitado por SciELO

Links relacionados

  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO

Compartir


Documentos y aportes en administración pública y gestión estatal

versión On-line ISSN 1851-3727

Resumen

ALZATE ZULUAGA, Mary Luz  y  ROMO MORALES, Gerardo. Agendas, miradas y disparadores de temas: Hacia una reformulación teórico-metodológica del inicio de las políticas. Doc. aportes adm. pública gest. estatal [online]. 2015, n.25, pp.31-47. ISSN 1851-3727.

This paper presents a theoretical and methodological proposal on the subject of government agenda, that is founded on three contributions: 1) The concept Agenda is pluralized, assuming that in this coexist, synchronously, three types of this: a Formal, a Supposed and a Real one; 2) The agenda vision is divided considering that there are, among politicians and academics, three possible perspectives: a bureaucratic, a political and a critical one (this includes a subdivision: bounded rationality or strategic analysis); and finally, 3) We propose a novel classification of ways in which an issue is incorporated into the agenda (to this part of the process is that we call starter) with an initial division between structural and voluntary, which will be turn composed of two possibilities: systemic inertia or determination to the first, and political strategy of official, or social influence for the second one.

Palabras clave : Government agendas; (new) Public management; Strategy; Collective action; Institutions.

        · resumen en Español     · texto en Español     · Español ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons