SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.25 número1Teñir la ESI de rojo menstrualRetraso en la jubilación de académicos Chilenos: Una visión de sus percepciones ante el futuro índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

  • No hay articulos citadosCitado por SciELO

Links relacionados

  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO

Compartir


Praxis educativa

versión impresa ISSN 0328-9702versión On-line ISSN 2313-934X

Resumen

ARRIBALZAGA, María Belén. “Te dicen que en la escuela vas a estar mejor, pero es más de lo mismo”. El sistema educativo entre la necropolítica y las pedagogías transformadoras. Prax. educ. [online]. 2021, vol.25, n.1, pp.270-288. ISSN 0328-9702.  http://dx.doi.org/https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2021-250118.

This work is grounded in my professional practice as a teacher in middle schools in vulnerable neighborhoods in the southern part of the city of Buenos Aires. In this article I will focus on the relationship between middle-school education for teenagers from vulnerable contexts and specific processes of violence and exclusion such as "slow death" and "necropolitics". The hypothesis I will present is that in certain contexts, the educational system encourages and (re)produces a politics of death that exposes these male identities to greater risk. I will also contend that this has its correlation in the construction of identities. Finally, I will suggest that critical and queer pedagogies can provide tools for resistance and transformation.

Palabras clave : necropolitics; slow death; teenagers; queer pedagogy; educational system.

        · resumen en Español | Portugués     · texto en Español